<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;"><strong>September</strong> - Recognizing the importance of the role of teachers and school counselors in providing appropriate psychosocial support to students in the Hashemite Kingdom of Jordan, Queen Rania Teacher Academy resumes its programs to support and enhance the capabilities of this group in close partnership with the Ministry of Education.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">In this context, and as a continuation of the success achieved by the Psychological Adaptation Skills Program in Crises and Emergencies in Jordanian Schools, and in response to the specialized needs for training a core national team of members from the Educational Counseling Department and educational supervisors to transfer the training mission to them, a "Train the Trainer" sessions was held to empower them with the theoretical framework of training, effective practical performance, adult learning theories, and the development of skills in technological applications that assist in its delivery.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">This training is an essential part of the sustainability phase of the program, enabling participants to begin leading field training and initiating the training of new groups of teachers and school counselors. This will provide rich learning opportunities for school staff, including teachers, counselors, and school principals in the field of mental health and psycho-social support which will be achieved by building school learning communities to become a social support network contributing to the social and mental well-being of students, helping them acquire the necessary psychological adaptation skills to integrate into the learning environment in light of new learning standards.</span></p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">It is worth noting that the program aims to enable participants to understand concepts related to comprehensive mental well-being and its components. It also aims to develop educators' ability to enhance students' psychological adaptation skills during crises and emergencies, raise awareness of the concept of emotional intelligence and its applications in the education process, and understand the habits of the mind and their applications in education. Additionally, it aims to develop the ability to plan to create a positive, supportive, and stimulating learning environment through appreciating the importance of psychological adaptation integration into the learning environment.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">This program is implemented through a blended, synchronous, and asynchronous approach, including assessment tasks presented by trainees through an achievement portfolio at the end of the training program.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;"><strong> برنامج مهارات التكيف النفسي في الأزمات والطوارئ في المدارس الأردنية </strong> - بالشراكة مع وزارة التربية والتعليم تقدم أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين برنامج مهارات التكيف النفسي في الأزمات والطوارئ في المدارس الأردنية، وتعد المرحلة الجديدة منه استئنافا لمرحلة سابقة استهدفت بناء فريق وطني محوري مكون من المشرفين التربويين من قسم الإرشاد التربوي، ومن مشرفين تربويين من قسم الإشراف التربوي في الوزارة، حيث دُرِّبوا على تقديم التدريب للمعلمين والمرشدين التربويين في مختلف المناطق التعليمية في المملكة.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><br /><span style="font-size: 16px;">وتأتي المحطة التدريبية هذه بقيادةٍ من الفريق المحوري الذي يتولى مهمة تدريب أفواجٍ جديدة من المعلمين والمرشدين التربويين وبإشراف عام على ضبط جودته من قبل الأكاديمية، وتهدف المرحلة إلى التأكيد على استدامة البرنامج الذي تعد أولى أولوياته، وتمكين المعلم والمرشد التربوي في تقديم الدعم النفس اجتماعي المناسب لطلبتنا في المدارس الأردنية.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><br /><span style="font-size: 16px;">ويمتاز هذا التدريب بفرص تعلم غنية للمشاركين فيه، وذلك في مجال الصحة النفسية والدعم النفس-اجتماعي، عن طريق بناء مجتمعات تعلّم في المدرسة لتصبح شبكة دعم اجتماعي تسهم في تحقيق رفاه نفس اجتماعي للطلبة وتساعدهم على اكتساب مهارات التكيف النفسي اللازمة للاندماج في بيئة التعلم في ضوء معايير التعلم الجديدة.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><br /><span style="font-size: 16px;">ويقوم فريق الدعم النفس اجتماعي من الأكاديمية بحضور التدريبات والحصص الصفية كمرحلة إشرافية وبناء التغذية الراجعة كمجتمع تعليمي مساند مع الفريق الوطني المحوري من وزارة التربية والتعليم.</span><br /><span style="font-size: 16px;">ويُذكر أن البرنامج يهدف إلى التمكن من معرفة المفاهيم ذات العلاقة بالعافية النفسية الشمولية ومكوناتها، وتطوير قدرة التربويين على تنمية مهارات التكيّف النفسي لدى الطلبة أثناء الأزمات والطوارئ، ورفع مستوى الوعي بمفهوم الذكاء الانفعالي وتطبيقاته في عملية التعليم، وبمفهوم عادات العقل وتطبيقاتها في عملية التعليم إضافة إلى تطوير القدرة على التخطيط لتهيئة مُناخ صفي إيجابي وبيئة داعمة ومحفزّة، وتقدير أهمية التكيّف النفسي للاندماج في بيئة التعلم.</span> <br /><span style="font-size: 16px;">جدير بالذكر أن مرحلة الاستدامة من البرنامج انطلقت بشهر أيلول عام 2023، إذ قام فريق الدعم النفس اجتماعي من الأكاديمية بتدريب فريق وطني محوري من أعضاء قسم الإرشاد التربوي، والمشرفين التربويين لنقل مهمة التدريب لهم، ثم عقد "تدريب المدربين" بهدف تمكينهم من الإطار النظري لمفهوم التدريب والأداء العملي الفاعل فيه، ونظريات تعليم الكبار فضلا عن تنمية مهاراتهم في مجال التطبيقات الإلكترونية التي تساعد في تقديمه، بالإضافة إلى أن البرنامج ينفذ عن طريق تطبيق المنحى المتمازج، والمتزامن، وغير المتزامن، كما يتضمن مهمات تقييمية يقدمها المتدربون في ملف إنجاز يستحق في نهاية البرنامج التدريبي.</span></p>