280 Beneficiaries continue their learning journey in the Psychological Adaptation Skills during Crises and Emergencies Program for the academic year 2022-2023

By admin, 1 August, 2024
body

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;"><strong>QRTA - The Psychological Adaptation Skills Program during Crisis and Emergencies -</strong>&nbsp;Queen Rania Teacher Academy continues its progress in providing specialized programs in the field of psychosocial support and creating a safe learning environment. The number of beneficiaries in the third batch of the current academic year is 280 educational counsellors, school principals and teachers. This year's program targets: Deir Alla Directorate, Rusaifa District, Giza District, Southern Jordan Valley, Koura District, and Southern Mazar.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">The program utilized the blended learning approach as&nbsp; medium of delivery where that face-to-face training sessions and distance training activities, synchronous and asynchronous, are held. It is worth mentioning that 116 participants benefited from the program previously.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">The Psychological Adaptation Skills Program during Crisis and Emergencies provides rich learning opportunities for school staff, including teachers, counselors, and school administrators in the field of mental health and psychosocial support, by building learning and working communities in the school to become a social support network that contributes to achieving psychosocial well-being for students, and assisting them on acquiring the psychological adaptation skills necessary to integrate into the learning environment in light of the new learning standards.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">The program aims at empowering participants with effective implementation of concepts related to holistic psychological wellness and its components, and to develop the ability of educators to enhance the psychological adaptation skills of students during crises and emergencies. This is in concert with raising awareness of emotional intelligence and mind habits applications in the educational process. In addition to developing the ability to planning to create a positive, supportive, and stimulating classroom environment which is core to inclusive learning environment.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">QRTA has extended more than 100,000 professional development opportunities for teachers and educational leaders. Since its inception, QRTA has invested in attracting and building an experienced and knowledgeable academic cadre by leveraging its partnerships with reputable universities and educational institutions.</span></p>

English Teaser
280 Beneficiaries continue their learning journey in the Psychological Adaptation Skills during Crises and Emergencies Program for the academic year 2022-2023
Arabic Body

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;"><strong>أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين - برنامج مهارات التكيّف النفسي أثناء الأزمات والطوارئ -</strong> تواصل أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين مسيرتها في تقديم البرامج المختصة في مجال الدّعم النفس اجتماعي، وتهيئة بيئة تعلم آمنة، إذ يبلغ عدد المستفيدين في الدفعة الثالثة للعام الدراسي الحالي 280 من المرشدين التربويين ومديري المدارس والمعلمين، ويستهدف البرنامج لهذا العام كلًا من: مديرية دير علا والرصيفة ولواء الجيزة والأغوار الجنوبية ولواء الكورة والمزار الجنوبي.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">وينفذ البرنامج عن طريق تطبيق المنحى المتمازج، بحيث تعقد جلسات تدريب وجاهية، وأنشطة تدريب عن بعد، متزامن وغير متزامن، ويقدم البرنامج فرص تدريب عملية للمعلمين من خلال تنفيذ مجموعة من المهمات التطبيقية في الغرفة الصفية والتي تضمن نقل أثر التدريب للغرفة الصفية ودعم العافية النفسية للطلبة، ويذكر في هذا الصدد أن 116 مشاركًا ومشاركة استفادوا من البرنامج سابقًا.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">يوفر برنامج مهارات التكيف النفسي أثناء الأزمات والطوارئ فرص تعلم غنية للعاملين في المدرسة من معلمين ومرشدين ومديري مدارس في مجال الصحة النفسية والدعم النفس-اجتماعي، عن طريق بناء مجتمعات تعلم وعمل في المدرسة لتصبح بمثابة شبكة دعم اجتماعي تساهم في تحقيق رفاه نفس اجتماعي للطلبة، ومساعدتهم على اكتساب مهارات التكيف النفسي اللازمة للاندماج في بيئة التعلم في ضوء معايير التعلم الجديدة.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">ويهدف البرنامج إلى التمكن من معرفة المفاهيم ذات العلاقة بالعافية النفسية الشمولية ومكوناتها، وتطوير قدرة التربويين على تنمية مهارات التكيّف النفسي لدى الطلبة أثناء الأزمات والطوارئ، ورفع مستوى الوعي بمفهوم الذكاء الانفعالي وتطبيقاته في عملية التعليم وبمفهوم عادات العقل وتطبيقاتها في عملية التعليم إضافة إلى تطوير القدرة على التخطيط لتهيئة مُناخ صفي إيجابي وبيئة داعمة ومحفزّة، و تقدير أهمية التكيّف النفسي للاندماج في بيئة التعلم.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">وأطلقت الأكاديمية برنامج مهارات التكيّف النفسي أثناء الأزمات والطوارئ بالتعاون مع وزارة التربية والتعليم، عام 2021، إذ يأتي هذا البرنامج استكمالًا لسلسة البرامج التي تقدمها أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين في مجال الدعم النفس اجتماعي، التي ستساهم في تطوير مجتمعات تعلم وعمل في المدارس الأردنية منذ عام 2012.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 18px;">وتعدّ أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين التي تأسست عام 2009 مؤسسة غير ربحية تتبنّى رؤية جلالة الملكة رانيا العبدالله للارتقاء بنوعية التعليم من خلال تمكين المعلّمين بالمهارات اللازمة، وتقوم على توفير برامج تطوير مِهْنية مبتكرة ونوعية في الأردن والعالم العربي، وتستند إلى أفضل الممارسات والبحوث العالمية والعلمية التربوية. وفّرت حتى الآن من خلال برامجها المتنوعة ما يزيد عن 100,000 فرصة للتنمية المهنية لكلّ من المعلمين والقيادات التربوية.</span></p>
<p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>
<p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>

Publish Date
Image Path
2022/11/636216f3a237d.jpeg