Evaluation report of the Advanced Instructional Leadership Professional Diploma (AILPD) program 2023

By admin, 1 August, 2024
Image
This report presents the results of an external impact evaluation of the Advanced Instructional Leadership Professional Diploma (AILPD) program. The aim of this evaluation is to evaluate the impact of the program on public school leader graduates, specifically their transformation into instructional leaders, and the improvements observed in school culture, teachers' professional development, professional learning communities, mindset and attitudes, and students' learning outcomes. In addition, the evaluation aims to identify success stories from schools that have implemented instructional leadership practices learned during the program. The findings of the evaluation indicate that the AILPD program has led to significant and favorable outcomes for the graduated principals and their schools, teachers, and students. Most of the respondents consulted during the evaluation expressed a high level of satisfaction with the AILPD program. Principals highlighted their enhanced instructional leadership skills and abilities, resulting in positive changes within their schools and a welcoming environment - supported by students, teachers, MOE supervisors, and heads of directorates. Additionally, the evaluation includes a set of recommendations for further improvements based on the findings.
Arabic Title
نتائج التقييم الخارجي لأثربرنامج الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة
Arabic Body

يعرض التقرير نتائج التقييم الخارجي لأثر الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة، وهو يهدف إلى دراسة أثر الدبلوم على مديري المدارس الحكومية الخريجين من الدبلوم، ومدى تحولهم إلى قادة تعليم متقدمين، بالإضافة إلى التغييرات الإيجابية التي لوحظت في ثقافة المدرسة، والتطوير المهني للمعلمين، ومجتمعات التعلم المهنية، وعقلية ومواقف قادة المدارس، ونتائج تعلّم الطلبة. كما هدف التقييم إلى عرض قصص النجاح من المدارس التي طبّقت ممارسات القيادة التعليمية المكتسبة خلال برنامج الدبلوم. جدير بالذكر أن نتائج التقييم والتحليل أشارت إلى أنّ برنامج الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة قد حقّق نتائج إيجابية ومهمة لمديري المدارس الذين حصلوا على الدبلوم، ولمدارسهم ومعلميهم وطلبتهم. فقد أشار أغلب المستجيبين الذين قُوبلوا خلال التقييم إلى مستوى عال من الرضا عن الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة. كما أكد مديرو المدارس الذين قُوبلوا على أثر الدبلوم الكبير في تعزيز قدراتهم، والتي أفضت إلى جعل البيئة المدرسية إيجابية وترحيبية، وأكّد على ذلك كل من الطلبة والمعلمين، ومديري التربية والمشرفين من وزارة التربية والتعليم. وأخيرًا قدّم التقييم مجموعة من التوصيات بهدف تحسين البرنامج وإثراء مضامينه.

File En Path
2023/12/Advanced-leadership-report-M-E-English_1.pdf
File Ar Path
2023/12/Advanced-leadership-report-M-E-Arabic.pdf
Created Date