<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;"><strong>QRTA - AILPD - </strong>The Advanced Instructional Leadership Team at Queen Rania Teacher Academy held the "Second Reflective Meeting" for the beneficiaries of the Advanced Instructional Leadership Professional Diploma (AILPD), Cohort 3, for the year 2022/2023. The meeting was attended by 147 educational leaders representing 39 directorates of education from the three regions, with the support of the Canadian Government and in collaboration with the Ministry of Education.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">The meeting aimed to deepen the participants' understanding of the core concepts of the training module titled "Supervision, Evaluation, and Professional Learning for Continuous Development." It emphasized the participants' understanding of the training course on supervisory skills and the importance of integrating the three pillars of the improvement process: student achievement data, classroom observation, and professional learning. The meeting also included discussions on the performance task of the training module. The meetings were characterized by rich discussions, effective feedback, and positive interaction among the participants.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">QRTA launched The Advanced Instructional Leadership Professional Diploma (AILPD) in 2016.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">AILPD is awarded by the University of Jordan and has been developed in collaboration with the University of Connecticut (UCONN) and is based on the Public Education Leadership Project (PELP) originated in 2003 at Harvard University through a joint effort from the Business and Education schools.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">AILPD is accredited by the Ministry of Education in Jordan.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">The twenty-four credit hours, nine months diploma seeks to make essential changes in leadership practices through including the best international practices in instructional leadership.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">Increase conceptual understanding of instructional leadership in order to articulate a vision for the organization and lead learning to achieve that vision.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">Develop strategies for school improvement through a close examination of curriculum, instruction, and assessment practices, teacher development, culture, and school organization.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">Apply new learning directly to work within the school and create a Networked Improvement Community to self-reflect and provide one another with actionable feedback.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">Established in 2009, QRTA is a non-profit organization committed to the vision of Her Majesty Queen Rania Al Abdullah of advancing the quality of education by empowering educators with relevant skills and offering innovative and evidence-based professional development programs informed by international best practices and the latest research in the field.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">QRTA has extended more than 100,000 professional development opportunities for teachers and educational leaders. Since its inception, QRTA has invested in attracting and building an experienced and knowledgeable academic cadre by leveraging its partnerships with reputable universities and educational institutions.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;"><strong>أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين - الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة - </strong>عقد فريق القيادة التعليمية المتقدمة في أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين "اللقاء التّأملي الثاني" لمستفيدي الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة للعام 2022/2023 – الدفعة الثالثة، والذي يبلغ عددهم 147 قائد وقائدة تعليمية يمثلون 39 مديرية من مديريات التربية والتعليم الممتدة في الأقاليم الثلاث بدعم من الحكومة الكندية وبالتعاون مع وزارة التربية والتعليم.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">وهدف اللقاء إلى تعميق فهم المشاركين للمفاهيم الأساسية للمجمع التدريبيّ بعنوان "الإشراف والتقييم والتعلم المهني للتحسين المستمر" بالتأكيد من المشاركين على دورة الإشراف التكويني وأهمية تكامل القواعد الثلاثة لعملية التحسين: بيانات تحصيل الطلبة وملاحظة عملية التدريس والتعلم المهني. وصولًا لمناقشة المهمة الأدائية للمجمع التدريبي. وتميزت اللقاءات بالنقاشات الثريّة والتغذية الراجعة الفاعلة والتفاعل الإيجابي بين مختلف المشاركين.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">ويشتمل الدبلوم المهني في القيادة التعليمية المتقدمة على أربع مجمعات تدريبية:المنهاج والتّدريس والتّقويم، والإشراف والتّقييم والتّعلّم المهني من أجل تحسينٍ مستمر، إيجاد مُناخ وثقافة مدرسيّة إيجابيّة، إدارة المدرسة والبرامج لتعزيز فاعلية الأفراد والمؤسسة، إضافة إلى تطبيقات عملية تدعم الممارسات القياديّة المتقدمة كالجولات التدريسية ومجتمعات التعلم المهنية وفرق البيانات لتحسين جودة التعلم والتعليم.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">ويهدف الدبلوم إلى إكساب القادة التعليميين المعارف والمهارات اللازمة لقيادة مدارسهم بفعالية، وتحسين جودة التعلم والتعليم فيها، وهذا جوهر عمل الدبلوم المتمركز حول الجوهر التعليمي الذي يربط بين ركائز العملية التعلمية التعليمية (المعلم، الطالب والمنهاج).</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">ويستند الدّبلوم المهنيّ في القيادة التّعليميّة المتقدّمة والممنوح من الجامعة الأردنية إلى منهاج التنميّة المهنيّة المطوّر بالشراكة من جامعة كونيتيكت الأمريكية، ويسعى الدّبلوم المكوّن من 24 ساعة معتمدة، تقدّم في تسعة أشهر أكاديمية إلى إحداث تغييرات جوهريّة في الممارسات القياديّة من خلال تناول أفضل الممارسات العمليّة العالميّة في القيادة التّعليميّة.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 16px;">وتعدّ أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين التي تأسست عام 2009 مؤسسة غير ربحية تتبنّى رؤية جلالة الملكة رانيا العبدالله للارتقاء بنوعية التعليم من خلال تمكين المعلّمين بالمهارات اللازمة، وتقوم على توفير برامج تطوير مِهْنية مبتكرة ونوعية في الأردن والعالم العربي، وتستند إلى أفضل الممارسات والبحوث العالمية والعلمية التربوية. وفّرت حتى الآن من خلال برامجها المتنوعة ما يزيد عن 100,000 فرصة للتنمية المهنية لكلّ من المعلمين والقيادات التربوية.</span></p>